چه عواملی باعث بیشتر شدن عمر پروتزمو میشود ؟

چه عواملی باعث بیشتر شدن عمر پروتزمو میشود ؟

عوامل مهم در طولانی‌تر شدن عمرِ پروتز مو

عوامل زیادی در طول عمر و ماندگاری پروتز، در بهترین حالت ممکنِ خود، وجود دارد. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. مرغوبیت پروتز: همان‌طور که توضیح دادیم، تولیدکنندگان پروتز مو در غرب تلاش کرده‌اند که برای هر شخص با هر بودجه پروتز تولید کنند. به همین علت انواع پروتز‌ها با تور، مو و مواد سیلیکونی در کیفیت‌های گوناگون در بازار موجود است. حتی نوع و تعداد گره‌های زده‌شدۀ مو روی شبکۀ توری و شکل پروتز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موارد همگی تعیین‌کنندۀ طول عمر پروتزند. در بخشِ «روش تشخیص خوب یا بد بودن پروتز مو» در این زمینه به تفصیل شرح داده خواهد شد.

۲. تعویض به‌موقع چسب‌ها: در روش نصب با چسبِ مخصوص پروتز حتماً به مشتری توصیه کنید که چسب‌ها را پیش از ۱۴ روز تعویض کند و حتی بهتر است زمانِ این تعویض در فصل‌های گرم یا مناطق گرمسیر تا حداکثر ۱۰ روز یک بار باشد. هرچه چسب‌ها مدت زمان بیشتری روی سر باقی بمانند شیرۀ بیشتری پس می‌دهند. بنابراین بعد از چند روز، تمیز کردن این شیره‌ها از روی پروتز سخت‌تر خواهد بود و فشار بیشتری روی آن خواهد آورد. همین امر باعث صدمه زدن بیشتر به پروتز خواهد شد.

۳. شست‌وشوی اصولی پروتز: حتماً به مشتری توصیه کنید که در فواصل ۳ تا ۵ روز یک بار با پروتز دوش بگیرد. عرق بدن خاصیت خورندگی دارد. اگر عرق برای مدتی طولانی‌ روی شبکۀ پروتز بماند، باعث پوسیدگی مو و قسمت سیلیکونی‌ پروتز می‌شود. درنتیجه، موی پروتز ریزش خواهد کرد.

۴. رنگ و دکلره کردن مو: بدیهی است که رنگ و دکلره کردنِ موی پروتز اگر به میزان زیاد، مداوم و غیراصولی انجام شود، باعث خشکی و ریزش موی پروتز خواهد شد.

۵. استفاده از نرمکننده برای شست‌وشوی پروتز: یکی از مواردی که بسیاری از کارکنان مراکز ترمیم مو، حتی با سابقه‌ای طولانی در این کار، نمی‌دانند استفاده نکردن از نرم‌کننده است. نرم‌کننده باعث ریزش موی پروتز می‌شود. من به‌منزلۀ کسی که این پیشه را با تولید پروتز آغاز کرده است به شما این اطمینان را می‌دهم که استفادۀ مداوم از نرم‌کننده برای پروتز مو باعث ریزش سریع آن‌ها می‌شود. درواقع، گرهِ مو روی تور نرم و لغزنده می‌شود. سپس، با شانه زدن مو باعث باز شدن گره‌ها از روی تورِ شبکۀ پروتز می‌شویم و موی پروتز درنهایت سریع شروع به ریزش خواهد کرد.

۶. استفاده از نگهدارنده‌های بی‌کیفیتِ مو: استفاده از نگه‌دارنده‌های مو، که اصطلاحاً به نام تافت‌ها در جامعه جاافتاده است، در درازمدت باعث خشکی مو و ایجاد حالتی شبیه به سوختگی در مو می‌شود. درنهایت، مو ازنظرِ ظاهر و انعطاف‌پذیری دچار مشکل خواهد شد.

۷. استفادۀ نادرست از سشوار: اگر از سشوار با باد داغ به‌صورت مکرر و در فاصلۀ کم از مو استفاده کنید، باعث می‌شود ساقۀ مو آب موجود در خود و در پی آن انعطاف پذیری‌اش را از دست بدهد و دچار خشکی و موخوره شود.

۸. استفاده از لوازم تقلبی یا مواد توصیهنشده برای پروتز مو: بسیار مشاهده می‌شود که استفاده‌کنندگان از پروتز مو برای خرید لوازمِ ارزان‌تر شاید تا چند هزار تومان کمتر به پروتزِ چند میلیونی آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر می‌زنند. حتماً لوازم مصرفی خود را از مراکز معتبر و با گارانتی اصلی تهیه کنید.

۹. از دیگر موارد رایج، استفاده از حلّال‌های غیراستاندارد برای پروتز مو است؛ حتی دیده شده است که برخی از مراکز استفاده از بنزین و تینر را تجویز می‌کنند. استفاده از این مواد هم ازنظر سلامت به دلیلِ گازهای خطرناک این مواد و هم ازنظر آسیب رساندن به پروتز به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

error: Content is protected !!