همه چیز درباره سایز و قابگیری پروتزمو

همه چیز درباره سایز و قابگیری پروتزمو

قالب های استاندارد در پروتز مو

کارگاه ها و یا کارخانه تولید پروتز مو به دو صورت اقدام به تولید پروتز مو می‌نمایند یا طبق سفارش مشتری و یا بر طبق استانداردهای جهانی که معمولاً طول عرض را به اینچ مشخص می نمایند . ولی معمولاً پروتز هایی که برای ایران تولید می  معیار شان به سانتیمتر می باشد و به شرح زیر است

سایزهای استاندارد پر کاربرد :

۲۵×۲۰ – ۲۵×۱۸ – ۲۴×۱۶ – ۲۳×۱۷ – ۲۲×۱۶ – ۲۰×۱۵

طول و عرض سر مشتری شما ۱۰۰% به یکی از این سایز ها نزدیک تر خواهد بود و آن سایز سایز حدودی قسمت خالی سر مشتری شما خواهد بود در بعضی از پروتز ها با اندکی برش در قسمت سیلیکونی پروتز می توان به سایز دقیق دست پیدا کرد ولی در بعضی از پروتز های دیگر مانند پروتز های فایل مونو و یا لس آنجلسی شما نمی توانید قسمت هایی از پروتز را برش بزنید به این علت که دور تا دور قسمت سیلیکونی پروتز به شبکه توری دوخته شده است و اگر شما این قسمت را برش بزنید بعد از مدتی قسمت سیلیکونی از قسمت طوری جدا خواهد شد در این موارد بهتر است اگر اختلاف سایز پروتز در قسمت خالی سر مشتری اگر کمتر از یک سانتی متر هست آن قسمت از سر مشتری را بتراشیم  .

لوازم مورد نیاز در قالب گیری سر مشتری

  • نایلون قالب گیری در ابعاد حدود ۴۰ سانت در ۴۰ سانت. نایلون قالب گیری هم می تواند از جنس نایلون های محافظ غذا که در بازار موجود می باشد و یا نایلونهای نازک جلد کردن کتاب باشد .
  • چسب نواری شفاف پهن. که انواع آن در بازار موجود میباشد و برای فرم دهی و تثبیت فرم سر مشتری بر روی نایلون کشیده شده بر روی سر مشتری استفاده می شود
  • ماژیک که بهتر است از نوع ماژیک وایت برد نباشد چون این نوع ماژیک به راحتی پاک میشود

۴ – قیچی جهت برش قسمت های اضافه قالب گرفته شده.

چگونه با متر قسمت خالی سر مشتری را اندازه بگیریم

ابتدا باید قسمت رستنگاه سر مشتری مشخص شود اگر مشتری در قسمت جلوی سر خود دارای موهای اندک هست اولین موی که از جلوی سر مشتری روییده معیار ما برای گذاشتن نقطه صفر متر می باشد . و اگر مشتری در این قسمت دارای مو نمی باشد و رستنگاه وی مشخص نیست به این صورت عمل میکنیم که از مشتری می‌خواهیم انگشت کوچک دستش را روی ابروی خود قرار دهد قسمت بالای انگشت چهارم که همان انگشت اشاره می شود حدود رستنگاه مشتری را به ما میدهد آن قسمت را با یک ماژیک وایت برد که به راحتی پاک میشود علامت میگذاریم اکنون محل گذاشتن ابتدای متر ما مشخص است. انتهای متر باید در جای قرار بگیرد که مشتری موهای پرپشتی دارد شاید در قسمت های وسط سر و انتهای سر مشتری مقداری مو باشد ولی این مقدار ملاک ما نیست و باید طول را تا جایی در نظر بگیریم که متر به قسمت پر پشت تر موی سر مشتری رسیده  . برای گرفتن عرض قالب پروتز درست بالای شقیقه ها متر را از قسمت پرپشت تر مو یک طرف سر مشتری به سمت دیگر سر مشتری نگه می داریم .

به این نکته توجه کنید که قالب های استاندارد بیضی شکل هستند و سایز قالب دقیقاً قطرهای این بیضی هستند .

روش قالب گیری به وسیله نایلون که در بالا شرح داده شد بیشتر به درد پروتز های تمام تور جلوتور و یا پروتزهای دارای پوست نازک می باشد که قابل برش زدن هستند برای پروتز های دور پوست که که برش زدن آن ها باعث آسیب می شود فقط از روش اندازه گیری با متر استفاده می شود.

برای پروتزهای جلو تور پیشنهاد می شود که طول پروتز را بین نیم تا ۱ سانت بزرگتر بگیرید و اگر پروتز روی مو می آید نیم تا ۱ سانت از موی مشتری را بتراشید این عمل به این دلیل انجام می شود زیرا پروتز های جلو بعد از مدتی بر اثر استفاده تور های جلوی آن‌ها از بین خواهد رفت اگر از اول دقیقاً سایز پروتز را هم اندازه قسمت خالی سر مشتری در نظر بگیریم بعد از گذشت چند ماه و با از بین تور جلوی پروتز پروتز برای شخص کوچک تر خواهد شد و در نصب آن به مشکل بر خواهد خورد.

برای قالب گیری نایلون پلاستیکی را روی سر مشتری کشیده و گوشه های آن را که تقریباً در قسمتهای دو گوش قرار می‌گیرد را با دست جمع میکنیم سپس از مشتری می‌خواهیم که این نایلون را نگه دارد تا باز نشود  برای این کار از یک دستیار نیز می‌توان استفاده کرد سپس به وسیله چسب پهن شروع به چسباندن قطعه هایی از چسب به صورت موازی و متقاطع بر روی نایلون مینماییم پس از چند بار انجام دادن این کار نایلون کشیده شده روی سر مشتری قالب سر مشتری را به خود می گیرد سپس به وسیله یک ماژیک قسمت از قسمت رستنگاه مو شروع به کشیدن یک بیضی بر روی سر مشتری و هم مرز با قسمت های پرپشت سر وی مینماییم و در آخر قسمت جلو و عقب پروتز را با یک فلش از یکدیگر مشخص میکنیم.

error: Content is protected !!